Fem matretter som raskt gjør deg mett

I den travle hverdagen kan det være lett å glemme å spise. Resultatet er manglende energi og enda mindre ork til å begynne å lage mat. Heldigvis er det ganske enkelt å få inn gode rutiner for rask og god mat som er laget på rekordtid. Det gir deg rom til å få unnagjort alt annet dagen har å by på, uten at det går på bekostning av spising eller helse. Nedenfor ser vi på fem matretter som er raske og som metter – det vil garantert gjøre dagen din enklere.

Pizza – den evige klassikeren

Pizza er en evig favoritt, og det skyldes hovedsakelig hvor enkelt det er å lage den. Alt som kreves er å lage pizzadeigen – eller å kjøpe en ferdig deig – og å fylle den med godsaker. Resten av jobben gjør stekeovnen. Dessuten kan pizzaen fylles med akkurat det du vil, noe som gjør den perfekt til travle dager. Bruk det du har i kjøleskapet; salami, skinke, bacon, kjøttdeig, ost, løk, paprika, tomat, mais eller brokkoli. Valget er ditt, og det blir garantert en suksess uansett hvilket fyll du velger.

Se også:  Gi hjernen drivstoffet den trenger for en hard arbeidsdag

Proteinrik dessert

Når søtsuget kommer snikende, kan det lønne seg å ha en sunnere variant av noe søtt tilgjengelig. Da kan du nemlig falle for fristelsen med god samvittighet, og det er enklere enn du tror å lage en god og sunn dessert. Gjør det til en vane å kjøpe inn vaniljekesam i butikken. Strø over friske bær, litt mørk sjokolade og noen nøtter så har du en proteinrik og næringsrik dessert du kan spise igjen og igjen.

Image = https://pixabay.com/photos/chicken-roasted-whole-grilled-1199243/

La deg inspirere

Når det kommer til mat blir vi inspirert fra alle kanter. Det sendes matprogrammer på TV, vi spiller på spilleautomater med mattema på nettcasinoer og vi får tips til middagsmenyer på nettet. La deg inspirere av all informasjonen – da blir det enklere å lage gode retter uten at du trenger å tenke så veldig på forhånd.

Se også:  Oppskrift på sjokoladecookies

Spesielt når det gjelder kylling er det kun fantasien som setter grenser. Kyllingen kan du marinere, du kan bruke den i gryter eller supper eller som hovedingrediens i tacoen. Enhver kyllingmiddag inneholder dessuten proteiner, noe som gjør deg mett. Med andre ord er kyllingen det perfekte utgangspunktet for en rask og mettende middag – uansett hva du velger å kombinere den med.

Egg og bacon

Vil du bli raskt mett, er egg og bacon den desidert beste veien å gå. Eggene er stappfulle av proteiner, og baconet er fullt av fett. Kombiner det med et par brødskiver og tomatbønner, så har du et fullverdig måltid som holder deg mett i timevis. Dessuten går det veldig raskt å lage, og absolutt alle klarer det – det trengs ingen forkunnskaper.

Se også:  Hvorfor matlagingsspill er et flott alternativ til de mer actionfylte spillene?

Fantastisk og mettende milkshake

Ikke bare er milkshake ekstremt godt – lager du den på riktig vis er den dessuten svært mettende. Her er det viktig å ta i bruk mettende og proteinrike råvarer, slik som peanøttsmør, avocadoer og bananer. Alle disse ingrediensene kan kombineres som du selv ønsker, da de ikke avgir noen markant smak. Kombiner med melk, kakaopulver og en nøtteblanding, så har du en sunn og god milkshake klar på minutter.