Helsefremmende og knallgode juicer og smoothier

Helsefremmende og knallgode juicer og smoothier
5 (1 stemmer)

Juice er en rask, enkel og fristende måte å fylle på med sunne næringsstoffer, og best av alt – du trenger bare en juicepresse eller blender og friske råvarer for å lage dem. Listen over fordeler ved å drikke juice av frukt eller grønnsaker er svært lang, og drikken er en viktig bidragsyter til et balansert kosthold. Ideelt sett bør du drikke juicen med en gang du har laget den for å få mest mulig nytte av de gunstige stoffene. Dette er fordi frukt og grønnsaker raskt mister en stor del av antioksidantene når overflaten først er brutt, noe som reduserer de ernæringsmessige egenskapene til juicen.

Se også:  Billige middagsoppskrifter

Er sellerijuice den nye mirakeldrikken?

Det er ingen tvil om at en grønn juice er et populært valg for alle som ønsker å være i det sunne hjørnet. Spesielt selleri er en undervurdert ingrediens som er en perfekt måte å starte dagen på. Selleri er en ingrediens som er flere århundrer gammel, og som har en rekke ulike fordeler. Først og fremst er grønnsaken en god kilde til vitamin K som bidrar til at blodet leverer riktig. Videre beskytter den hjertet ditt ved å regulere blodtrykket ved hjelp av kalium og senker kolesterolnivået grunnet fiberinnholdet. Selleri har også betennelsesdempende egenskaper, samtidig som den tar vare på fordøyelsessystemet ditt og blir brukt til å bekjempe halsbrann. Ikke nok med dette – selleri bidrar også til å fjerne giftstoffer og avfall som kroppen ikke trenger lenger.

Se også:  Mat og trening
Kilde: Pixabay

Juice eller smoothie?

Når du skal lage deg en næringsrik og sunn drikk, kan du velge å lage en juice eller en tykkere smoothie. Når du lager juice, presser du saften ut av frukt, bær eller grønnsaker og får med deg fruktsaften og næringsstoffene. Når du skal lage en smoothie, blandes alle ingrediensene til en glatt miks, og du får med hele fruktene, bærene eller grønnsakene. Smoothies kan enkelt brukes som måltidserstattere ved å ha i mettende ingredienser som havregryn, avokado og yoghurt. Begge drikkene er gode, friske og nyttige, og vi anbefaler derfor å både ha en juicepresser og en blender for hånden, slik at du kan lage juice og smoothie etter behov. Eksperimenter gjerne med ulike ingredienser for å velge din favorittvariant!

Se også:  Den siste mattrenden: nå skal salaten være rosa

Andre varianter med helsefremmende egenskaper

Dersom du ønsker å prøve ut andre juicevarianter, finnes det en rekke forskjellige juicetyper med ulike egenskaper. Når høsten kommer krypende og temperaturene synker, velger mange å lage krydrede juicer med ingefær og appelsiner. Disse er stappfulle av nyttige antioksidanter såvel som en rekke andre vitaminer, mineraler og næringsstoffer som er kjent for å forhindre kreft, lindre forstoppelse, bekjempe virusinfeksjoner og senke høyt blodtrykk. Dersom du ønsker en søt og frisk juice til en varm sommerdag, kan du velge ingredienser som jordbær, agurk og eple som også øker evnen til å gjenoppbygge og reparere kroppen. Mulighetene er uendelige, og vi anbefaler at du velger ingrediensene du foretrekker og prøver deg frem med juicepressen eller blenderen.

Kilde: Pixabay