Kveldsmat og søvn

Kveldsmat og søvn
4.5 (6 stemmer)

Det er kanskje velkjent at dårlig kosthold har en stor innvirkning på helsen hos både unge og aldrende. Det kan påvirke hvordan vi har det på dagtid og når vi sover, hvor konsentrert vi er på skolen, eller hvor mye vi får gjort i jobben. Men har du også tenkt på at når du spiser også har en stor innvirkning på hvor god søvn du får, og hvordan dette påvirker resten av livet. Kroppen tar nemlig til seg næring forskjellig, avhengig av når i døgnet man inntar maten. Også hva du spiser til kveldsmat er viktig.

Avhengig av hvor du er i livet, hvor mye næring du trenger og hvor aktiv du er, trenger du forskjellig mengde inntak. Kveldsmaten bør dekke omtrent 10% av dagens behov og er dagens siste mulighet til å stimulere innholdet av glykogen etter en aktiv dag. Det strides om hva som man bør spise på kveldstid, men nyere studier antyder at det ikke gjør noe å spise karbohydrater på kvelden. Det avhenger selvfølgelig av et sunt variert kosthold resten av dagen.

Se også:  Kaffe-kunst: Denne kunstneren lager fantastiske Disney-motiver i kaffen

Når bør du spise kveldsmaten?

Kveldsmat er selvfølgelig viktig og det er ingen fare å spise kveldsmat. Men man må vurdere det utfra hvordan man har spist ellers i løpet av dagen. Spiste man en sen middag, trenger man kanskje ikke mat, og det holder med et glass vann. Spiste man en tidlig middag, er det vanlig å spise kveldsmat. Er formålet å gå ned i vekt, er det mange som anbefaler at man tar det siste måltidet tidlig, slik at det går mange timer til neste måltid.

Grunnen til at man ikke er anbefalt å spise store måltider rett før leggetid, er derimot at kroppen må bruke mye energi på å fordøye maten fordi den jobber saktere når vi sover. En ting man kan gjøre for å gjøre nattesøvnen litt bedre, er å finne en seng som har blitt testet skikkelig. Sengeland er en slik side – trykk her for å lese testene deres.

Se også:  Mat og trening

Hva bør du spise til kveldsmat?

Har man derimot kommet inn i en god daglig rutine, kan man spise grovt brød, kornblanding eller frukt og grønt noen timer før leggetid. Dette er med på å gjøre deg opplagt på dagtid slik at du kan få en god døgnrytme.

Men stadig flere eksperter antyder at man kan spise mat som både inneholder karbohydrater og som er godt på kveldstid. Det som er viktig er at ikke måltidet er veldig tungt. Da trenger kroppen mye energi til fordøyelsen og ikke til de funksjonene som er viktigst for god nattesøvn. Har man tendens til fedme elle dårlig helse, er det enda viktigere å følge anbefalingene. Det kan nemlig føre til enda større problemer på dagtid, men konsentrasjonsvansker, trøtthet og etter hvert livstils-plager. Det kan være hjerte –og karsykdommer, fedme og kroniske smerter.

Se også:  Dette serverer du til fotballkveldene med gutta

Etter hva ekspertene sier bør man holde seg til et sunt kosthold og være aktiv for å ha en god helse. Måltider er en viktig del av vår tradisjon og kultur, men hvordan man fordeler dem, velger vi selv. Om man av og til spiser sene måltid, har ikke dette noe å si, men tunge måltider rett før man legger seg kan føre til at kroppen ikke får den hvilen den trengte. Det kan føre til dårlig søvn som kan gå ut over viktige funksjoner på dagtid. Ta vare på deg selv og helsen din med sunne og balanserte måltid.