Den siste mattrenden: nå skal salaten være rosa

Den siste mattrenden: nå skal salaten være rosa
4.9 (10 stemmer)

Bilde: platesonpink / Instagram

Mattrender kommer og går, og den siste trender er at salaten skal være rosa.

Det er ingen hemmelighet at millennials (millenniumsgenerasjonen – generasjonen født mellom begynnelsen av 1980-årene og midten av 1990-årene) er glade i fargen rosa. Alt fra sofaer til stuevegger har blitt preget av «millennialpink», en dus og falmet rosafarge. Og nå skal altså salaten ha denne fargen også.

Salaten, som heter Radicchio del Veneto, har den siste tiden trendet på Isntagram, takket være kreative restauranter i metropoler som New York og London.

Ettersom millennials er glade i å dokumentere alt som spises på Instagram, er det kanskje ikke så rart at denne salaten nå har blitt populær – den er jo tross alt svært Instagram-vennlig.

Se også:  Mat og drikke på kasino: Dette kan du forvente deg

Salaten er bare i sesong sent på vinteren og tidlig på våren, så mest sannsynlig vil trenden være kortvarig (i det minste i år).

Salaten smaker visstnok godt, med en mild bitterhet, i følge Eater.

Tradisjonell radicchio er lilla i fargen, mens denne har en rose-farget rosafarge. Den dyrkes hovedsakelige i Veneto i Italia hvor den finnes på de fleste markeder og restauranter, men blir også dyrket i California og Pennsylvania.

Salaten dyrkes delvis i mørket, så sollyset ikke når stilken. Det er dette som gir den karakteristiske rosa fargen.

The Finch i New York lager en variant med pærer, pinjekjerner, rosmarin og løk.

Jeg forstår godt at salaten har blitt populær – den er jo nesten for vakker til å spise, og ser ut som en flott blomst.

Hva synes du? Selv kunne jeg godt tenke meg å prøve denne «millennial-salaten»!

Se også:  Kveldsmat og søvn